Blogger templates

Friday 30 November 2012

Tepung Bungkus

Assalamualaikum,

Tadi mak cik Rose ada buat sikit tepung bungkus. Nak cuba buat dak? Since kita baru nak mula, buat sikit dulu cukup. Boleh dapat dalam 10~ 12 biji okay la.

Untuk inti kelapa dia, rasanya semua dah tau kan sebab baru 4 ~ 5 hari lepas kita buat pulut inti. Jadi inti tepung bungkus ni pun sama juga. Bila dah masak, kita bulat-bulatkan inti ni kecik-kecik. Lepas tu, letak sebelah dulu.
daun pisang yg dah di layur
Untuk pembalut dia, kita perlukan daun pisang dan layurkan sekejap atas api seperti gambar di atas.

Untuk tepung dia pula, kita perlukan:
tepung beras ( kita pakai 1/2 cawan dulu, jangan penuh sangat)
Sikit garam
Santan Rm 2.00
Air 2 cawan.

Okay, sekarang gaulkan tepung dengan santan, garam dan air. Kalau cair sikit tak apa sebab kita nak masak sekejap.
Masukkan dalam periuk dan letak di atas api yang pelahan. Kacau jangan henti sebab kalau henti tepung tu akan jadi berketul. Tunggu sampai agak pekat dan tutup api.

(Sementara itu, panaskan steamer kita.)

Biarkan tepung tadi agak sejuk. Bila dah agak sejuk, ambil 1 sudu besar tepung tadi dan letak didalam daun pisang tadi. Lepas tu, letakkan pula dua butir inti kelapa tadi. Ambik sikit lagi bancuhan tepung tadi dan tutup permukaan inti.
Balutkan daun pisang itu macam yang selalu kita nmpak orang jual tu.

Okay, air dalam steamer kita pun dah mendidih. Setelah siap, susunkan tepung bungkus kita tadi di dalam steamer dan tutup rapat. Biarkan lebih kurang 20 minit.


Wah, tengok dah siap pun. Tak susah sangat pun.

Nota : Separuh orang pakai tepung pulut untuk balut inti kelapa ni. Mak Cik Rose malas jadi bulat-bulatkan saja. Ikut hati kita kalau nak buat macam tu lebih kemas. Kalau tak mau pun, tak pa, rasa dia tetap sama.

Salam,
Rose
30th.Nov '12

No comments:

Post a Comment