Blogger templates

Monday 26 November 2012

Mee Rebus


                                                      MEE REBUS
Salam sekali lagi buat semua,

Minta maaf sebab mak cik Rose dah agak lama tak update blog masakan.
Hari ni kita cuba buat mee rebus, macam yang mamak selalu masak tu. Bezanya mak cik Rose tak buat cucur dia tu. Banyak kerja sangat. Kita buat yang simple2 saja. Paling penting, kuah dia yang harus menjadi.

Okay, kita tengok dulu bahan2 apa yang kita nak pakai.

Kita perlukan :
1 paket mee kuning,
Taugeh & Tauhu (Tau Kua)
2 biji  telur direbus,
250gm daging yang direbus hingga empuk,
2 biji ubi keledek (saiz sedang),
250gm udang basah direbus (simpan airnya),
150gm kacang tanah di-sangai,
2 keping asam keping,
1/2 cawan sos cili Maggi,
5 sudu makan cili kering yang dikisar
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa

Mula2 sekali, kita kopek udang (udang kecik pun ok) dan simpan kulitnya. Basuh kulit udang tadi dan rebus.  Kulit yg di rebus tu jangan kita buang, kita mesin ia juga dgn air biasa. Tapis dan ambil air nya untuk dimasukkan sekali kedalam kuah nanti.Tutup api dan biarkan dulu.



Langkah kedua, rebus ubi keledek (kalau ada 6 org dalam 1 fmly) pakai 2 ketul ubi keledek yang sedang  pun dah cukup. Bila dah empuk, tutup api dan biarkan ia sejuk sebentar. Setelah sejuk bolehlah di kisar ubi itu dengan air rebusan nya sekali.


  Langkah ketiga, ambik kcg tanah dan sangaikan diatas api sederhana. Jangan biarkan garing. Separuh masak lebih elok. Angkat. Bila dah sejuk, buangkan kulitnya dan kisar kasar. 


Okay..3 bahan diatas (ni bahagian paling renyah nak buat) dah pun siap.

 Sekarang kita nak masak kuah dia.
 Kita pakai air rebusan udang tadi, lebihan air rebusan ubi keledek (dan keledek yang dah di lenyek mesti dimasukkan sekali, kalau tak masukkan keledek ni, tak jadi pulak kuah kita) dan sedikit air daging.
 Semua ni campur sekali dan letak atas api yang sederhana. Masukkan pula cili ( 3~4 sudu besar) yang dah di kisar. Biarkan sehingga kuah ini mula mendidih. 

Bila dah mendidih, masukkan sos cili dalam anggaran 1/2 cawan dulu, kalau tak cukup nanti boleh tambah lagi. Biarkan mendidih lagi.
Sekarang masukkan garam secukup rasa, gula secukup rasa dan 2 keping asam keping.Terakhir, masukkan kacang yang telah kita kisar tadi.
Okay..kuah kita dah siap.
DAH SIAP !! :)

Di bawah ni pulak untuk hiasan dan condiment bagi mee rebus kita.:
Sekarang kita panaskan air untuk mee pulak. Bila air dah mula mendidih, bolehlah dimasukkan mee dan celur sekejap. Jangan terlalu lama nanti dia jadi soggy. Tak sedap.

Sudah tu, buang air mee tadi. Masak air yang baru pulak sehingga mendidih. Celur tauge. (kalau mak cik Rose selalunya tak biar lama dlm air tu.) Bila tauge tu kena saja air panas mak cik Rose angkat terus, baru dia crunchy.

Ambik daging yang kita rebus tadi dan potong kecil-kecil.

Goreng tauhu atau taukua 3/4 masak. Setelah sejuk, bolehlah dipotong dadu.

Ambik 3 biji telur dan rebuskan.
Potong cili merah ikut sendiri, sedikit bawang goreng dan sedikit daun bawang.

Nota : Udang yang dikopek kulit itu tadi bolehlah disimpan untuk masakan lain. Kita tak perlu guna untuk mee ni sebab dah banyak bahan lain yang kita pakai.


Rose
26th.Sept '12

No comments:

Post a Comment