Blogger templates

Saturday, 22 September 2012

CARA MENGENALI SESEORANG DAN DERIA KEENAM


                             

Selamat petang dan salam buat semua., blog bahasa Inggeris saya tulis pada sebelah pagi tapi blog bahasa pulak baru sekarang ni, pukul 4:12ptg.
Jadi dalam blog ni saya kena tulis start dari seorang lelaki kurang upaya (down syndrome) yang selalu ada di salah satu mall di Langkawi ni.. Bila nak berjalan masuk kedalam mall ni saja, kita boleh nampak dia berdiri kat depan. Umur dia mungkin dalam pertengahan 20-an kot. Mula-mula saya rasa kasihan dengan dia. Dia kadang-kadang akan minta sedikit duit untk membeli rokok ataupun air.
Satu hari tu, saya nampak dia kencing betul-betul kat depan tiang mall tersebut. Saya tersenyum sendirian tetapi Sara tidak berfikir begitu. Apabila pulang, saya ceritakan perihal budak tadi kepada Pian, ingatkan dia akan buat tak tahu ja, tapi dia ingatkan saya, katanya, ma, dia tu sex maniac.. Hah? sex maniac? Macam mana pulak tu. Budak tu nak berfikir sendiri pun tak berapa boleh, lagipun orang lalu lalang kat situ setiap hari. Dia kata ma kena hati-hati sebab kadang-kadang dia nampak orang perempuan, dia akan buka zip seluar dia. Saya terdiam sekejap. Rupanya tak kira siapapun, semua orang masih punya perasaan.

Itulah yang dikatakan, wajah tidak mencerminkan keperibadian seseorang, tetapi kadang-kadang kita dapat menilai seseorang itu melalui wajah atau gerak geri mereka.

Dibawah saya berikan sedikit tips:

i) Lihat cara seseorang itu berjalan. Sekiranya, tumitnya tidak betul-betul sampai kelantai atau sebutan lainnya jalan lompat gagak, orang itu tidak sangat boleh dipercayai. (Ini pesanan dari arwah bapa saya) Tapi saya tak tahu sangat maksud jalan macam tu. Lagipun semua kawan saya jalan elok ja..

ii) Seseorang yang suka bercakap tapi tak gemar mendengar orang lain bercakap, orang macam ni suka ambik kesempatan. Tambah-tambah lagi kalau dia dah kenal dengan kita.

iii) Orang yang apabila bercakap dengan kita, tapi dia memandang dengan ekor mata bukan pandangan terus atau direct. Bos Jepun saya dulu macam ni. Kita ingatkan dia baik rupa-rupanya buat kita sakit jiwa lagi ada la.
iv) Seorang yang mempunyai garisan mata (hujung ekor mata sebelah bawah) yang agak lebar. Kalau tak berapa dapat apa yang saya katakan ni, tengok gambar kat tulisan bahasa Inggeris saya di bawah.

Ada banyak lagi ciri-ciri seseorang yang dapat kita cungkil dari wajahnya tapi saya rasa tak elok untuk dipaparkan kerana ia mungkin tidak disenangi oleh kebanyakan orang.
Benda-benda ni saya pelajari melalui pengalaman, pengamatan sekeliling dan juga dari pesanan orang tua. Cara seseorang itu berjalan, lenggok bahasa badan malah wajah seseorang itu sendiri memberi jawapan kepada diri orang itu.

Seperti juga deria ke-enam, setiap seorang daripada kita memiliknya. Bezanya, sesetengah daripada kita tidak peka terhadap deria ini.
Anda tentu pernah mempunyai perasaan yang tidak tenang atau dada berdebar-debar tak tentu pasal. Ini adalah deria keenam kita memberitahu kita akan sesuatu petanda. Baik petanda buruk maupun baik. Tetapi selalunya kita fikir sekejap,lepas tu, kita lupakannya. Petanda yang kita dapat ni, bukannya akan terjadi dalam masa terdekat.. kadang-kadang tu ambik masa yang agak lama juga baru jadi. Sesetengah orang kata ini kepercayaan karut, tapi bagi saya ini macam suatu petanda yang mana seeloknya kita buat solat dan minta dijauhkan benda-benda yang tak elok daripada menimpa kita atau keluarga kita.

Dibawah ni saya nak sharekan sikit petanda yang saya dapat, selalunya melalui mimpi.
i) Sebelum nenek saya meninggal, saya bermimpi berada dipuncak bukit , cantik sangat.Hijau nya dengan langit biru. Tiba-tiba ada dua ekor burung merpati terbang diatas kepala saya dan tiba-tiba juga, kedua-dua nya jatuh kedalam kedua belah tangan saya dan mati. Nenek saya meninggal hampir 3 bulan selepas mimpi itu.
ii) Sebelum bapa saya meninggal juga, saya mendapat alamat melalui mimpi iaitu saya melihat seolah-olah buih-buih jernih sedang disedut naik ke atas. Tiba-tiba saya terbangun terus terduduk diatas katil dengan mengucap Allahu Akbar. Selepas seminggu kemudian bapa saya meninggal
iii) Dalam tahun 2004 macam tu, saya bermimpi seorang lelaki dengan wajah yang amat menyeramkan berdiri didepan rumah sambil memandang kedalam rumah. Saya terbangun dengan jantung bergerak laju. Selepas seketika, saya tidur semula. Kali ni, saya dan suami terbangun apabila terdengar bunyi yang kuat dibelakang rumah. Suami bangun membuka lampu belakang. Selepas di tinjau, kami perasan yang pagar dawai diluar dah dipotong dan tingkap dapur cuba di umpil menyebabkan bunyi yang kuat tadi.Perasaan takut tak dapat digambarkan. Bagaimanapun, saya bersyukur, kami semua selamat.

Jadi, pesan saya, lain kali kalau rasa tak tenang, atau mendapat mimpi yang kurang elok atau hati teragak-agak untuk melakukan sesuatu, ikut gerak hati kita. Kalau kita rasa jangan buat, maka eloklah jangan diteruskan dengan apa yang ingin kita lakukan itu. Memang lah selalu mimpi dikaitkan dengan mainan tidur, tapi ada kalanya mimpi juga boleh dijadikan petunjuk bagi kita.

Sekian. Salam dari saya buat kali ini.
Rose
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                   
                                                    A WAY OF KNOWING A PERSON AND OUR SIX SENSE

Good morning everyone! Rise and shine... It's 07:19am at the time I am writing. Feeling down last night. Don't know why. Today, I feel like going out and window shop all the malls on this island...chuckle.. how big do you think this island is? There're only 2 malls, if it can be called a mall. Well..better than nothing.

I set out later in the day, after lunch to be exact and head to the one near the pier. I went there every other week to buy groceries,toiletries and other necessities. I didn't bring much cash since it's just gonna be window shopping..(can I really do that?)

As I was walking the entrance, I saw this little person, a male, age maybe in his mid twenties. He's like a mascot there, always there rain or shine. He's down syndrome. I felt sorry for him at first. He will usually ask for a small change from the passing people to buy his cigarette.
There is one day when I saw him taking a pee right in front of the mall's pillar. I find it amusing but Sara thought otherwise. I told Soffian about it and he too didn't think it funny. He told me to be careful as, quote " That guy is a sex maniac" unquote. The way he said sex maniac made me wanted to laugh again but he looked serious. I was thinking to myself how can he be a sex maniac when i) he was always being surrounded by people coming and going to the mall and ii) he's not a normal person like us. According to Pian, he would walk up to some girls and started to unzip his pants. Okay..that got me quiet for a while. The man got his needs too.

Looks can be deceiving. So the saying goes. But looks too can be significant to our benefits. You can judge a person by his/her looks, not always, but eighty percent of it is reliable. Here are some tips that may help you:
1) The walk : Watch the way a person walks. If he/she walks like he/she is tiptoeing or walking with their heels not really touching the ground, he/she is not a trust-worthy type. (according to my late dad)
2)  A person who talks a lot but never really bother to listen is the kind who likes to take advantage of others. They will usually use their words to manipulate people into doing what they want us to do.(especially when they know us quite well)
3) A person who talked to us but rather looking at us side-ways not direct eye contact. Not to be trusted.
4) A person with wide or thick lid at the lower corner of the eyes. (pic below..baby's innocent though)


                                           HERE









There are a few more traits that one can detect from a person's face of which I would rather not go into it too deeply as it can cause uneasiness towards certain people. This is not 100% reliable. Sometimes there are those with these traits but they can be one of the best people we knew.

I am neither a shrink nor a psychologist but these I got  through years of  observations and experiences while dealing with people. The way people talk, their body language and especially their faces. A face can tell us a thousand things.
Just like six sense. Actually each and everyone of us has it within but we kind of shrugged it off. Have you ever felt uneasy about something? And leave it be because you thought nothing of it? That is one of our six senses telling us there is bad omen looming in from somewhere. This premonition doesn't happen within days (from the day we had that uneasiness feeling). Sometimes it happened only after a couple of months. That is why we usually ignore this feeling. Some people may call it superstitious, but I believe this isn't superstitious, this is premonition.

I wish to share a few of my premonitions with you. I usually got these through dreams.
i) A few months prior to the death of my grandma, I dreamt I was on top of the hill with breathtaking view. Suddenly a pair of white doves flew over my head and fell into both of my hands, dead. I didn't know what to make of it then.
ii) I had a weird dream somewhere in 2004 that someone was standing right in front of our house and staring right inside. He's got the scariest face ever. He looked so menacing that I sat straight and awake. After a while I went back to sleep. At about 3.30am, we heard something loud from behind the house. My husband went to the kitchen and switched on the outside light to check what was going on. Then we saw that the fence was cut open and that the burglar had tried to prise open the kitchen window. It was one of the scariest day of my life. Thank God we were awake at the right time.

I had many  more of such premonitions that sometimes I tend to ignore it because it scares the wit out of me.
So the next time, you feel something is not right or you have that indescribable bad vibes within you, do not just ignore. Be more cautious or be alert. Who knows.. it might just save us from the unwanted incident.

Have a good day or evening whever you are. I am penning off for now.

Rose
22nd.Sept '12



2 comments: