Blogger templates

Friday 1 November 2013

Udang Bahia


Salam semua,

A few days ago, saya beli udang kat pasar basah Langkaw. Rumah pun dekat ja dengan market ni. Jadi boleh kata selang sehari saya ke sana. Hari yang saya pergi tu, banyak pula udang besar2 dan segar segar lagi.
Bila dah beli, fikir pulak nak masak apa. Tiba-tiba saya teringat ada satu resipi kalau tak silap dari Brazil buat masakan udang ni dengan menggunakan bahan2 yang hampir sama dengan kita dan saya rasa menepati selera kita di sini.
Anak saya, Soffian yang paling cerewet tentang makanan pun suka dengan masakan udang cara ni.
Jadi apa kata teman-teman pembaca mencubanya sendiri di rumah untuk kelainan sekali sekala.

Bahan-bahan yang diperlukan : Saya dah olah sikit untuk menyesuaikan dengan selera kita di sini.

8 ekor udang sederhana ( kulit dan kepala udang diambil dan direbus dan airnya di simpan)

1 keping roti putih (dicarikkan)
1/2 cawan santan
(kedua2 bahan ni  direndam sekejap kemudian di blender bersama)


3 sudu besar gajus atau kcg tanah disangai sekejap dan di kisar sampai agak halus
1 sudu besar serbuk ketumbar
sikit daun pudina
1 sudu besar gula merah
sikit air asam jawa
sikit garam
Bwg merah/putih dan cili dikisar
4~ 5  ulas bwg merah
3 ulas bwg putih
3 biji cili merah
(ketiga-tiga bahan di kisar bersama)

Mula-mula panaskan minyak untuk menumis bahan di dalam (tulisan merah) sehingga naik bau.


Setelah tu, masukkan roti dan santan yang di kisar bersama tadi bersama dengan air rebusan udang tadi. Anggaran air sebanyak 2 cawan. Juga taburkan serbuk ketumbar kedalam sos ini.

Masak sehingga mendidih dan masukkan sikit air asam jawa, garam dan gula merah.
Terakhir masukkan kacang yang di kisar tadi. Kacau sebentar.


Dah boleh diangkat dan di hidangkan dengan nasi. Boleh ditaburkan daun pudina buat hiasan masakan kita.
Bagi saya, resipi ni sangat sedap.

Selamat mencuba
Rose
1st.November '13







No comments:

Post a Comment