Blogger templates

Friday 8 August 2014

Ikan Tiga Rasa

Salam Aidil Fitri semua,

Masih tak terlambat lagi kan untuk saya mengucapkan salam aidil fitri ni. Di sana sini masih ada rumah terbuka yang di anjurkan oleh rakan dan teman.

Dah muak sangat-sangat dah makan makanan hari raya ni. Ayam daging ayam daging! Peti sejuk saya dah saya kosongkan daripada daging-daging ni....tak la selamanya, cuma untuk seminggu dua ni.

Disebabkan dah lama saya tak makan nasi sebelah malam, malam tadi saya buat ikan tiga rasa (versi saya), ketam cili dan sikit sayur. Bukannya apa, kat sini mahal kalau nak makan macam ni di luar. Rindu pulak kat Langkawi bila fikir bab-bab makanan laut ni.

Bahan-bahan :

1 ekor ikan (siakap, jenahak, gerut atau apa-apa yg anda suka)
sikit garam dan tepung ubi.

Lumurkan ikan tadi dengan garam dan tepung ubi.

Untuk sos pulak :

1 biji bawang besar
sedikit halia di hiris halus
4 ulas bawang putih di tumbuk kasar
10 cili padi di ketuk sedikit kemudian di potong kecil
2 sudu makan sos tiram
3 sudu makan sos cili thai nampla
1 sudu makan sos ikan
1/2 sudu makan sos hoisin (kalau tak suka tak perlu pakai)
sikit garam (jika perlu)
sikit lada hitam
2 sudu tepung ubi dicampur dengan suku cawan air.
daun ketumbar untuk hiasan


1) Panaskan kuali besar dan isi dengan minyak yang banyak (deep frying)
2) Goreng ikan sampai garing. Angkat dan ketepikan dulu


3) Di dalam kuali berasingan, panaskan sedikit minyak dan tumis bwg putih, bwg merah dan halia.


4) Kemudian masukkan cili yang dipotong tadi.
5) Masukkan air anggaran satu gelas (kalau nak sos yg banyak, lebihkan air)


6) Sekarang masukkan sos cili nampla, sos ikan, sos hoisin dan sos tiram.
7) Biarkan mendidih. Rasa dulu kalau kurang masin baru ditambah garam.
8) Masukkan pula lada hitam. Kacau rata.
9) Kemudian tuang  masuk air campuran tepung ubi dan kacau rata. Tak perlu tuang semua, cukup sekadar sos kita memekat.
10) Bila dah pekat, bolehlah di tutup api.

Gambar krang menuaskan

11) Sekarang tuang kesemua sos keatas ikan yang digoreng tadi dan hiaskan dengan potongan daun ketumbar atau hirisan cili.

Selamat mencuba!

Salam dari saya,
Rose
9th.Aug '14

No comments:

Post a Comment