Blogger templates

Thursday 21 August 2014

Puisi Alam Tua


Assalamualaikum semua,

Sudah agak lama saya ingin mencuba menulis bait-bait puisi. Hari ini saya mencuba. Bait bait puitis ini lahir ikhlas dari hati saya. Walaupun ia bukanlah bahasa yang indah seperti yang biasa di tulis oleh penulis-penulis hebat sebelum ini, namun tulisan ini lahir dari hati dan minda saya.


Gelap malam menghibakan
Ku pujuk hati menanti mimpi
Moga beroleh mimpi nan indah
Menjauhkan sisa hiba dikala siang

Usia menginjak turutan alam
Hati berkocak di alun duka
Dosa apakah yang merantai diri
Bahagia hati sekelumit cuma

Jauh mendalam kelana hati
Mencari Nur anugerah Ilahi
Terkadang tenang terkadang hambar
Masih jauhkah aku dari rahmatMu

Manusia jelek kelabu jiwanya
Mengelilingiku, memaniskan tingkahnya
Dalam teragak aku terima tanpa wasangka
demi namaMu bersihkan jiwa mereka manusia haloba

Di kesiangan alam ku lihat sejelas kaca
Terkedu aku pantasnya masa merubah segala
Wajah muda beransur tua
Terlalu leka mengejar dunia
Hentikan lah kegilaan ini mohon ku padaNya

Manusia jelek kelabu jiwanya
Aku maafkan kamu demi ketenangan
Ku buangkan dendam amarah dari jiwaku
Mensucikan hati yang bertinta hitam
Subhanallah! Aku tersadar sebelum terlambat

Aku bersimpuh di terik 'asar
Mencongak sisa di alam sementara
Bahagiaku kini didepan mata
Menerima diriku seadanya
Mengabdikan diri padaMu yang Esa
Selamat datang Alam Tua

Rose
21st.August '14

No comments:

Post a Comment