Blogger templates

Friday 2 May 2014

Paranormal/ Alam Ghaib


Untuk bahasa Melayu sila scroll ke bawah..


Hello again people,

What I am about to write may have been experienced or encountered by many of you out there. The paranormal incidences that you may have came across once.
Remember my previous entry in A String Of Badluck? The last paragraph where Sophie and I was in the elevator and it opened twice? Well I am sure it wasn't a paranormal thing but that was the kind of thing that can be called paranormal.

How do we know the presence of the unseen? Usually we got goose bumps for no apparent reasons, then we felt the chill at the location where we were standing. And then the eerie silence that could be sensed and felt  to the bone. These were the element sensed prior to "meeting" the entity.
Has any one of you been through this experience? I did. I had a few brush with paranormal activity. Some people don't believe in it  but I believe most do.

Incident 1 : A few years ago, while I was taking an afternoon nap at home, I felt something heavy pinned me down. I can't move, I can't breathe and I was  yelling at the top of my voice but nothing came out. I can't even open my eyes. It felt like a concrete block was placed on top of my body. I read a few verses from the Quran and after what seemed like eternity, I finally was able to move. It was one of the scariest moment of my life.

Incident 2 : We had moved out from the house we lived in a few years ago. After about a week, Soffian said to me he left his skateboard or something, (I can't really remember what) so late afternoon at about seven something I drove to the old house with Sara tagging along. The house suddenly looked creepy without human living in it. It was totally dark. The fruit orchard next to the house made the surrounding more eerie. I followed Pian upstairs to get his thing and we quickly left the house. After locking the sliding door, all three of us walked hurriedly to the car. Suddenly, as usual, Pian being Pian, said he forgot something else. I asked him to hurry up and get whatever thing he needed while we waited inside the car. Halfway walking, he turned and signaled me for the house key. Arghh.. I had to get out again. He got to the door first when he turned to me and said, "Didn't you lock the door just now?" I said, yes, I did.
When I reached the door, I saw it was slightly opened. About six inch opening. Both of us looked at one another and I said to him slowly, do you really need that whatever thing you left behind? He turned to me and shook his head suggesting we should leave right away. I locked the door again and we walked quickly back to the car. Once inside the car, I needed some sort of confirmation. I asked Sara whether or not I locked the door just now. She nodded and said yes.

Just to share with you readers, the children, none of them really liked the house except for Ariff. I only knew about it after we moved out from there. On the contrary I loved the house since it was bought with our hard earned money.It was a beautiful double storey house with a yard big enough for me to do my gardening. A few of our friends and relatives who had stayed at that  house told us that they felt disturbed while there. They only told us about it after we were no longer there.

Incident 3 : Scene:- Still at the same house. This is from Sophie's experience. It was early morning, probably five something in the morning. She was still a young girl then, maybe twelve. She said, she felt as if someone shook hard at one side of the bed and stroking her to get up. She opened her eyes but nobody was there. Thinking it was me trying to wake her up she ignored and fell asleep again. Not long after that, she felt the same tap again on the side of the bed urging her to get up. This time she was truly awake and looked around the room. There was nobody except for Sara who was sleeping on the other bed. Who was that?

Incident 4 : Scene:- The same house. I went up to sleep early. I wasn't feeling well. Come to think of it, I was always sick whilst living in that house.
The view from my room oversees the orchard directly. You can imagine how spooky it was. I never lifted up the drape in the evening for fearing of seeing the unthinkable. So, as I was lying on the bed, alone, reading, I started to get sleepy. Everybody was still downstairs. I turned off the light with only some dim lighting coming from the street. I was tossing and turning when I thought I saw a shadow moving on the ceiling above me. With my eyes opened just a slit and in a curled up position, I braved myself to steal a look at it again. As I  squinted my eyes to steal a look at it,  I saw as if it jumped to another corner of the ceiling. Holy @#*#,  that got me up faster than Usain Bolt. I raced downstairs where everyone was still watching TV. I told them about it. That night everybody pulled their pillows and blankets and sleep in the living room, all six of us.

Incident 5 : The same house. Both my husband and I were in the living room watching T.V. at about 9 p.m.
The two boys were at their tuition class while the girls were inside the room next to where we were sitting, most probably playing with their dolls. Since it was a relatively safe neighbourhood, we let the main entrance door open and let the fresh breeze in. Suddenly, simultaneously both of us thought we heard someone rushing in from outside into the house and went up the staircase. My husband said to me, Is that Pian? I shrugged my shoulders, then as an afterthought, I called up Pian's name. He of course didn't answer since he wasn't home yet. I went up to check if he was playing hide and seek with me. He was nowhere to be found. I came down and checked the two girls. Sure enough, they were on the floor playing quietly.
The two boys came back about half an hour later. Who was that?

Incident 6 : The same house . Ariff, my eldest son, said there was one night when all were asleep. Suddenly my other son, Soffian, shook him up from sleep and said he heard something running on the roof. Ariff opened his eyes and tried to listen. Then he said he heard something like a footstep on the roof. Both of them were quiet for a while. They were sure it sounded like someone was running up there. Both of them took their pillows and crashed in together with us until the next morning.

Incident 7 : Years ago when I was pregnant with Sophie, we lived in our first rented house in Langkawi. We had just moved down there from Penang. The landlord's house was just about 100 meters away from us. Behind our house was a rice field. There wasn't many houses there. When the night fall, the whole area was totally dark and creepy. One night, while we were ready for bed, probably about eleven o'clock, we heard something coming from behind the house. At first I thought one of the boys were crying. I went in to check but they were sound asleep. I sat still and strain my ears to hear the sound again. It went quiet for a few minutes. Thinking my mind was playing tricks on me, I relaxed a little and slid myself back onto the bed. Then, it came again. I turned to look at my husband, "Did you hear that?" He said yes. This time around, I sat up bolt upright and became alert with the sound. After a few seconds later we heard it again. This time we were sure it was a woman's voice crying as if she's in pain or in suffer. I held my husband's arm tightly and both of us got up slowly and walked over to the kitchen where it was much nearer to the wailing voice. My husband was about to open the door when I pulled his hand away from the knob. Who knows it could be a "pontianak" flying around above our heads. * Pontianak, Malay folklore belief of a woman who died at childbirth.*
It went on for about five minutes before it finally stopped.

The next day, as soon as I saw the landlord's wife, I went up to her and told her about our harrowing night. I said we can hear very clearly the wailing voice behind the house. Her answer? It's the buffalo. The buffalo made that kind of sound every now and then. To this day I was still not convinced with that buffalo theory but it was a much better version than having to dwell on a pontianak theory.

To believe or not to believe. That's entirely up to one's opinion. Me? I heard enough stories of ghosts and invisible entity to last me a lifetime but I chose to stay neutral.

Well, I think that's all for today. Have a great day every one and stay safe wherever you may be.

Warmest regards,
Rose
3rd.May '14





--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Salam semua,

Apa yang saya nak tulis ni mungkin pernah di lalui oleh kebanyakan daripada kita semua. Berhadapan dengan kejadian yang agak menyeramkan dan membuat bulu roma meremang.
Ada sesiapa yang membaca entri lepas saya dalam bahasa Inggeris yang bertajuk A String Of Badluck tak? Dalam tulisan tu, pada perenggan terakhir saya tulis yang saya dan Sophie nak masuk lif di perumahan yang kami tinggal. Waktu tu pukul enam pagi. Bila kami tekan tutup, pintu tu hampir tertutup tapi terbuka semula. Kemudian ia ulangi perkara yang sama. Jadi kami berjalan turun kebawah sebab nak cepat. Kami sampai kebawah pada masa yang sama dengan lif itu. Lif sampai dengan membuka pintunya. Tapi saya tak rasa itu salah satu kejadian yang akan saya kongsikan disini, cuma ia salah satu dari perkara-perkara dialam paranormal yang berlaku disekeliling kita.

Macam mana kita tahu kehadhiran "benda" yang menakutkan ini? Selalunya kita dapat rasakan keadaan seram sejuk, meremang bulu roma dan juga keadaan sunyi sepi tanpa ada apa-apa bunyian disekeliling kita. Ini lah elemen yang selalunya di rasai oleh seseorang sebelum "bertemu" dengan sesuatu entiti.

Ada sesiapa yang pernah melalui pengalaman ini? Saya pasti ramai yang pernah melaluinya walaupun kita kurang percaya atau cuba menafikannya.
Saya sendiri pernah melalui pengalaman ini.

Insiden 1: Beberapa tahun dulu, sewaktu sedang tidur. Rasanya waktu tu sebelum masuknya 'Asar. Bila saya dah terjaga dan cuba nak bangun, saya tak dapat nak gerakkan badan. Rasa ditindih dengan sesuatu yang sangat sangat berat. Rasanya seperti batu berat diletak diatas badan saya. Saya cuba menjerit, cuba mengalih badan dan cuba bernafas dengan betul tapi tak boleh. Saya membaca ayat Kursi berulang kali tapi rasa seperti saya tak akan dapat bernafas semula. Selepas beberapa ketika, barulah saya dapat bergerak dan bangun duduk dengan cepatnya. Sangat menakutkan.

Insiden 2 : Kami baru pindah keluar dari rumah yang didiami sebelum itu ke rumah lain di pekan Kuah. Selepas lebih kurang seminggu, Soffian bagitau saya dia tertinggal barangnya di rumah lama, kalau tak silap saya skateboard dia. Jadi, satu hari tu, sebelah petang, sebelum maghrib, saya bersama dengan Soffian dan Sara memandu kesana untuk mengambil barang tersebut.
Sampai disana, saya tengok rumah tu macam hilang seri (mungkin sebab tiada penghuni). Hari dah mula gelap. Disebelah rumah tu ada dusun buah-buahan jadi keadaan nampak lebih menakutkan sebab sunyi dan gelap. Sebelum ni pun, ada jiran-jiran bagi tau saya, tuan punya dusun ada bela hantu raya tapi memandangkan saya ni agak kurang ambil pusing (bukan tak percaya cuma kurang ambil berat) hal-hal sebegini, saya buat tak kisah saja lah.
Saya suruh Pian cepat-cepat naik ambil barangnya. Saya mengekori di belakang. Kami cepat-cepat turun sebab dalam rumah dah terlalu gelap sangat. Selepas kami keluar, saya pun mengunci semula pintu utama (sliding) dan berjalan ke kereta saya. Hampir saja saya nak bergerak, Pian cakap dia terlupa lagi satu benda. Saya dah nak bising sebab hari dah sangat gelap tapi saya ikut juga kata dia. Saya minta dia cepat. Separuh jalan dia pusing dan buat gerak badan meminta saya buka semula pintu depan yang dikunci tadi. Saya bangun keluar dari kereta sambil mulut membebel. Soffian sampai ke pintu itu dulu, dan dia berpaling kearah saya yang sudah hampir ke pintu. Dengan suara perlahan dia tanya saya," mama tadi dah kunci kan pintu ni?"
Ya, jawab saya. Yang menyeramkan kami ialah pintu itu terbuka lebih kurang 6 inci begitu.
Saya bertanya pada Soffian perlukah dia mengambil apa jua barang yang dia nak ambil tu, dia jawab tak jadilah, lain kali saja kita ambil.
Saya kunci semula pintu itu dan kami berdua beredar dengan cepat ke kereta. Didalam kereta, saya tanya semula dengan Sara, samada saya kunci pintu tadi, dia jawab ya, saya kunci.
Kami semua senyap dan saya terus memandu laju keluar dari situ.

Insiden 3: Kejadian dirumah yang sama : Ini dari apa yang Sophie alami. Waktu tu barangkali sebelum subuh. Dia pun masih anak-anak lagi, lingkungan umur dua belas tahun, mungkin.
Dia kata, dia rasa ada orang tepuk tepi katilnya dengan agak kuat seolah olah menyuruhnya bangun. Dia buka mata dan lihat sekeliling, dia fikir saya yang kejutkannya. Bila tak ada sesiapa dia sambung semula tidur. Tak berapa lama selepas tu, sekali lagi, tepi katilnya ditepuk dan seolah olah ada orang memanggilnya bangun. Kali ni dia betul-betul terjaga dan buka mata untuk melihat sayakah orang nya yang mengejutkannya. Tapi masih tak ada sesiapa. Adiknya Sara masih tidur di katil yang lagi satu. Kerana terlalu takut dia terus ke bilik saya dan tidur di sebelah saya.

Insiden 4 : Rumah yang sama : I naik keatas untuk tidur lebih awal sebab kurang sihat malam tu. Bila difikirkan balik, saya kerap sakit semasa tinggal di rumah itu.
Bilik saya mengadap terus ke dusun buah-buahan di tepi rumah saya. Anda boleh bayangkan keadaan yang gelap dan menyeramkan disekitar kawasan rumah saya itu. Saya tidak pernah mengikat kain langsir di bilik saya sebab takut nak pandang ke luar.
Sebelum tidur saya sempat membaca sekejap dan bila dah rasa lali, saya tutup lampu. Hanya cahaya yang amat samar dari cahaya lampu jalan yang menembusi tingkap bilik saya. Saya berpusing ke kiri dan kanan sebab masih tak dapat posisi yang betul. Tiba-tiba saya rasa saya nampak seperti satu bayangan di atas siling  yang bergerak pantas. Saya diam kaku tak berani nak gerak. Saya beranikan diri dan buka sikit mata cuba nak tengok apa yang saya nampak tadi. Lagi sekali saya nampak seolah olah ada bayangan yang melompat dari tempat terakhir yang saya nampak ke satu lagi tempat yang dah agak hampir ke katil saya.
Saya tak tunggu lama tapi terus meluru kebawah. Suami dan anak-anak saya masih di bawah menonton TV. Saya ceritakan apa yang saya nampak sebentar tadi. Akhirnya kami berenam ambil tilam bantal masing-masing dan tidur di depan TV.

Insiden 5 : Masih di rumah yang sama . Saya dan suami sedang menonton T.V dalam lebih kurang pukul sembilan malam macam tu. Kedua-dua anak lelaki ada di kelas tuition. Manakala anak-anak perempuan saya di dalam bilik bersebelahan dengan ruang tamu kami. Kawasan perumahan saya ini agak selamat sebab ada pagar disekeliling kawasan ini. Jadi saya biarkan pintu depan terbuka supaya dapat udara segar masuk.
Secara tiba-tiba, kedua-dua kami terdengar seperti ada orang yang bergegas lari masuk kedalam rumah dan terus naik ke atas. Suami tanya saya, Pian ke tu? Saya goyangkan bahu mengatakan tak tahu tapi selepas tu saya terfikir nak check samada dia dah sampai balik ke? kalau ya kenapa abang dia belum sampai. Jadi saya laung nama dia dari bawah. Tak ada jawapan. Saya naik keatas dan cari di dalam bilik dia,pun tak ada. Saya turun semula ke bawah dan terus ke bilik dimana anak-anak perempuan saya sedang bermain tadi. Kedua-duanya masih disitu sedang bermain.
Soffian dan abangnya hanya pulang selepas lebih kurang setengah jam selepas tu.

Insiden 6 : Di rumah yang sama . Ariff beritau saya ada satu malam tu, semua orang dah tidur. Di pertengahan malam, Soffian, adiknya mengejutkan dia dari tidur. "Abang dengar dak bunyi tu?" Ariff yang masih lali dari tidur tanya semula bunyi apa. Soffian tunjuk kat atas bumbung. Bunyi orang berlari, kata Soffian. Memang betul, kata Ariff, bunyi seakan-akan orang berlari di atas bumbung. Dia orang tak tahu samada bunyi tikus atau bunyi benda lain. Kedua-duanya tak tunggu lagi, terus capai bantal masing-masing dan meluru tidur dengan kami.

Insiden 7 : Lama dulu sewaktu saya sedang mengandungkan si Sophie, kami baru pindah dari Pulau Pinang ke Langkawi dan menyewa sebuah rumah berhampiran Padang Mat Sirat. Rumah tuan rumah pun tak jauh sangat dari rumah yang kami sewa, dalam 100 meter macam tu saja.
Kat belakang rumah ni ada sawah padi manakala kat depan tumbuhan renek dan liar. Rumah pun tak banyak di kawasan ni. Satu malam, saya dah bersedia nak tidur, rasanya dah pukul sebelas malam. Tiba-tiba terdengar bunyi seperti orang menangis. Mula-mula saya ingatkan salah sorang daripada anak-anak lelaki saya. Saya masuk ke dalam bilik mereka, memang pun keduanya sedang nyenyak tidur.
Saya kembali semula ke tempat tidur. Selepas beberapa ketika, saya terdengar lagi. Saya cuit suami saya dan tanya dia, "Abah dengar dak?" Dia cakap ya. Kami berdua bangun dan duduk tegak dan tidak bergerak, cuba untuk mengesan suara tadi. Kami bangun perlahan-lahan dan berjalan ke bahagian dapur. Dari sini suara sayu tangisan tadi lebih jelas. Suami saya berjalan ke pintu dan hampir membuka pintu belakang cuba meninjau suara apa diluar sana. Cepat-cepat saya tarik tangan dia dari tombol pintu. "Jangan buka, mana tau pontianak ke apa tengah terbang kat atas tu."
Walaupun keadaan agak menakutkan saya nampak suami tersenyum sikit dengan imaginasi saya itu. Dia tidak jadi membuka pintu dan kami hanya berdiri tercegat di situ untuk lebih kurang lima minit.
Suara itu hilang selepas itu.
Esoknya pagi-pagi lagi bila saya nampak saja isteri tuan rumah, saya terus meluru kearahnya. Saya kata, "Mak Cik, malam tadi, saya dengar perempuan menangis kat belakang rumah. Suara siapa tu?
Dia agak skeptikal dengan soalan saya. Suara orang menangis?  Saya bersungguh-sungguh cuba meyakinkan dia yang bukan saya sorang saja yang dengar suara tangisan tu, malah suami saya pun juga. Jawapan yang dia berikan ialah bunyi kerbau. Adakalanya kerbau memang mengeluarkan bunyi seakan-akan suara wanita.
Saya tak tahu mana boleh lebih diterima, samada suara pontianak (walhal sepanjang hidup saya tak pernah lagi saya nampak kelibatnya) ataupun suara kerbau yang mempunyai persamaan dengan suara wanita.
Mungkin juga imaginasi saya. Wallahualam.

Apa pun, kita jangan terlalu taksub dengan kejadian sebegini sebab sekiranya kita di ganggu dengan makhluk ini, kita harus ingat dia juga makhluk Allah. Kita juga makhluk Allah. Cuma bezanya, kita manusia dijadikan dengan sebaik-baik kejadian.

Salam dari saya,
Rose
3rd.May '14








No comments:

Post a Comment