Blogger templates

Friday 31 January 2014

Roti Flatbread

Assalamualaikum semua,

Saya dah janji hari tu nak update blog masakan dalam masa seminggu. Hari ni saya tunaikan janji saya. Walaupun hidangan makan malam yang simple tapi inilah makanan yang saya suka makan pada waktu malam. Roti ala capati buatan sendiri.

Saya bagi nama roti ni Roti Flatbread sebab ia leper dan nipis.

Sangat mudah dan cepat. Janji kena ada kari apa-apa, macam kari ikan ke, kari ayam ke atau dalca. Even makan dengan rendang pun sedap.

Bahan-bahannya :

3 gelas tepung gandum
sikit garam
1 biji telur
4 sudu minyak Ghee (yang dicairkan)
1/2 gelas air
Gelas yg saya gunakan untuk menyukat

Caranya :
* Masukkan tepung kedalam mangkuk
* Masukkan juga garam dan gaul.


* Pecahkan telur kedalam tepung dan gaul rata


* Sekarang masukkan pula 4 sudu minyak Ghee, gaul lagi
* Terakhir, tuang masuk air perlahan-lahan dan gaul adunan sehingga menjadi kental.

Ambil sedikit dari adunan dan bulat-bulatkan kebeberapa bahagian.


Rehatkan tepung untuk 1/2 jam, kemudian canaikan seperti gambar diatas.


Masukkan kedalam kuali leper dan bakar tanpa minyak dahulu di kedua-dua permukaan.


Sekarang, baru di renjiskan sikit minyak, lebih kurang 1 sudu makan di setiap belah permukaan.
Bakar sehingga kedua belah menjadi keperangan.


Dah siap untuk di makan. Hidangan yang di minati oleh keluarga kami dan selalu dihidangkan oleh arwah ibu saya.

Selamat menjamu selera!

Anggaran costing :

Tepung       : RM 1.00
Telur          : RM  0.40
Lain-lain     : RM 1.00

Jumlah        : RM 2.40 untuk 3 orang

Salam dari saya,
Rose
31st.January '14

No comments:

Post a Comment