Blogger templates

Wednesday 23 October 2013

Kuih Lompang




Salam buat semua,

Saya adalah seorang yang sangat meminati kuih muih melayu ni. Setiap hari terutamanya sarapan pagi saya haruslah ada satu atau dua jenis kuih melayu. Saya takut satu hari nanti kuih tradisi kita akan lenyap kalau kita tak rajin nak membuatnya lagi.
Anak-anak sekarang pun dah kurang minat nak makan apatah lagi nak membuatnya. Jadi walaupun malas saya buat juga dan masukkan kedalam blog supaya tak hilang kuih muih kita di masa akan datang.

Selalunya kuih lompang ni dibuat menggunakan tepung beras dan sikit tepung ubi. Tapi saya suka rasa tepung hoen kee (kacang hijau) sebab rasanya lebih halus kalau dibandingkan dengan tepung beras.
Jadi saya pun tukar selera buat pakai tepung hoen kee ni.


Bahan2nya :
1 tiub tepung hoen kee (hijau)
1/2 cawan air pandan
1  1/2 cawan air (saya pakai rose water utk lebih aromanya)
1 sudu kecil air kapur (kalau ada)
sikit pewarna hijau
1/2 cawan gula putih (kalau boleh kurangkan sikit gula sbb sukatan ni pun dah sangat manis)



(Kesemua bahan diatas digaulkan hingga gula hancur dan sekata)


Bahan utk topping :
Kelapa parut (putih ) dikukus sekejap dan gaulkan dengan sikit garam)

Untuk memasaknya :

kalau takut melekat, bolehlah disapukan sikit minyak dikeliling acuan ni

Pasang periuk kukus kita dulu dan masukkan acuan lompang sekejap biar suam.

Setelah itu, bolehlah di ceduk adunan kita tadi dengan senduk kecil  kedalam acuan lompang dan tutup.
Biar lebih kurang lima belas minit.


Bila dah masak, angkat keluar dan bolehlah ditabur sikit kelapa parut yang dikukus tadi.
Tersangatlah senangnya nak buat dan murah.

Penyediaan dan masa memasak pun sangat singkat dalam 20 minit kita dah boleh makan.
1 tiub tepung hoen kee boleh dapat dalam 18 biji.

Anggaran cost :

Tepung hoen kee     : RM 2.00
Kelapa parut            :RM 0.50
Pandan                    : Free
Lain-lain bahan        : RM 1.00

Total                         RM 3.50

Salam dari saya,
Rose

23rd.Oct '13

No comments:

Post a Comment