Blogger templates

Thursday 12 June 2014

Masak Lemak Pucuk Paku

Salam semua,

Kita jumpa lagi! Sikit hari lagi kita nak sambut bulan Ramadhan pulak. Saya sangat-sangat menantikan bulan ini. Tak tahu kenapa tapi suasana di bulan Ramadhan ni macam ada kelainan sikit.

Okay, seperti yang saya janjikan di entri yang lalu, saya nak uploadkan pulak resipi pucuk paku yang saya masak hari tu. Tak payah saya nak mengomel panjang, jom tengok bahan apa yang saya gunakan.

pucuk paku

Saya guna separuh dari udang kering ini

1 ikat pucuk paku
1 sudu makan ikan gelama masam ( di hancur kasar)
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 sudu teh kunyit hidup di tumbuk halus
2 cili merah di kisar kasar dgn sikit air
1 keping asam keping
sikit garam
1  1/2 cawan santan pekat
1/2 gelas air
1 sudu teh udang kering di tumbuk halus


1) Panaskan minyak dan tumis bawang besar beserta bawang putih sehingga layu.


2) Tuang masuk kunyit dan cili merah yang di blender kasar tadi.
3) Masukkan santan, garam, udang kering dan isi ikan gelama masam dan sikit MSG. Biar sehingga santan mendidih.

4) Terakhir masukkan pucuk paku dan asam keping. Kacau rata dan tutup api.


Dah sedia untuk dimakan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Anggaran Kos :

Seikat pucuk paku                   : RM 1.00
Santan                                     : RM 1.00
Serba sedikit bahan-bahan lain : RM 2.00

Jumlah kos                                RM 4.00

Masa penyediaan : 8 minit
Masa memasak    : 5 minit

Salam dari saya,
Rose
12th.June '14

No comments:

Post a Comment