Blogger templates

Saturday 7 June 2014

Kupang Masak Asam

Assalamualaikum,

Saya baru habis masak tengahari ni, mandi dan terus mengadap PC nak upload gambar masakan yang baru dimasak tadi. Hari ni saya buat kari kepala ikan sebab dah lama tak makan, saya buat masak lemak pucuk paku dan saya buat kupang masak asam.

Selalunya kalau orang masak kupang atau jenis-jenis siput ni, dia orang buat masak cili dengan serai atau pun masak lemak. Tapi hari ni saya buat ikut selera saya pulak, saya masak kupang ni dengan asam jawa.

Jadi hari ni, saya akan post resepi masak kupang dulu, dihari yang lain saya postkan pula resipi masak lemak pucuk paku, boleh gitu? Kalau saya post semua sekarang pun, bukannya cik-cik dan puan-puan semua nak masak hari ni jugak kan? Haa, kalau dah tahu macam tu, tunggu dulu, saya uploadkan.

Okay, jom tengok bahan-bahan yang saya gunakan :
300gm kupang (dapat lebih kurang 13 keping)
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
1/2 sudu makan stok ayam maggi dicampur dengan suku cawan air
1/2 sudu teh lada hitam (serbuk kasar)
1 sudu teh serbuk bawang putih (saya pakai McCormick)
3 sudu makan air asam jawa (boleh kurangkan kalau tak suka masam)
2 inci akar putih daun bawang (lihat gambar)
2 helai daun bay

akar daun bawang

Mula-mula perapkan dulu kupang dengan serbuk bwg putih dan lada hitam lebih kurang 10 min.


Saya beli kupang yang dah di kukus. Kalau anda semua beli yang fresh, eloklah dikukus dulu dan toskan.

1) Macam selalu, mula-mula panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang putih dan bwg besar.
2) Tuang masuk air stok rebusan ayam bersama-sama dengan daun baydan juga lada hitam.
3) Sekarang masukkan pula akar daun bawang, serbuk bawang putih, dan biarkan mendidih sekejap. Saya pakai akar putih ni sebab ia mengeluarkan bau yang harum.
4) Terakhir barulah dimasukkan air asam jawa dan kupang. Biarkan lebih kurang satu minit diatas api yang kuat, lepas tu dah boleh di angkat.


Saya tak pakai garam dalam masakan ni sebab stok ayam dah ada masinnya begitu juga dengan serbuk bwg putih.


Mesti cuba sebab sangat mudah nak mendapatkan bahan-bahannya dan rasanya pun sungguh menyelerakan.



Anggaran Kos :
Kupang               : RM 8.60
Bahan-bahan lain : RM 2.00

Jumlah                : RM 10.60

Masa penyediaan : 5 minit
Masa yang diambil untuk memasak : 3 minit

Salam dari saya ,
Rose
8th.June '14

No comments:

Post a Comment