Blogger templates

Thursday 26 February 2015

Sophie's Delight

Assalamualaikum semua,

Dah hampir sebulan saya tak upload apa-apa masakan atau cerita kat dalam blog saya. PC rosak lagi. Saya pulak tak berapa suka guna lap top, maklum sajalah, umur dah senja-senja ni, banyak benda yang tak berapa nak reti guna dah.

Sorry, bukan nak beletiaq (berleter), cuma terasa rindu nak menulis sebab lama tak tulis apa-apa. Jadi hari ni saya upload satu pencuci mulut yang sangat senang dan mudah untuk dibuat. Disebabkan anak perempuan saya suka sangat dengan dessert ni, saya namakan Sophie's Delight.

Jom kita tengok apa yang diperlukan untuk satu mangkuk pencuci mulut ini :

1/4 cawan santan cair
2 sudu makan air gula
secubit garam
(Satukan semua bahan ni didalam mangkuk dan simpan didalam peti sejuk)

Bahan-bahan lain yang diperlukan :


1 sudu makan ubi keledek yang sudak direbus dan dipotong kiub


1 1/2 sudu makan kacang tanah masin


Pulut lemak yang digumpal menjadi bulat (4 butir)

2 sudu makan kacang merah.
2 sudu makan jagung berkrim.
4 sudu makan santan pekat


Setelah semua tersedia, bolehlah dimasukkan semua bahan diatas kedalam mangkuk berisi santan tadi. Terakhir tuang masuk santan pekat kedalam mangkuk yang disimpan didalam peti sejuk tadi dan dah boleh dimakan.
Pencuci mulut macam ni kalau di makan waktu tengahari rembang (rembang tu maknanya matahari menegak), baru kaw!

Salam dari saya,
Rose
26th.Feb '15

No comments:

Post a Comment