Blogger templates

Saturday 20 September 2014

Ketam Masak Tau Chu

Assalamualaikum semua,

Tengahari tadi saya masak ketam dengan cara yang paling ringkas dan cepat. Dah tinggal kami berdua je kat rumah, Sophie dan saya. Nak masak berbagai pun macam tak berbaloi la pulak.

Baki ketam yang saya beli itu hari ada lagi tiga ketul. cukup untuk kami berdua. Jadi jom tengok apa bahan yang diperlukan :

Ketam dibelah dua (quantiti ikut keperluan rumah)


Sepotong halia dan 4 ulas bwg putih (kedua2 bahan ni ditumbuk agak halus)

Tauchu ni saya lenyek2kan menggunakan sudu supaya lebih halus 

1 sudu makan tauchu (saya pakai 1 sudu tauchu untuk 3 ketul ketam, jadi kalau lebih ketam lebihkan tauchu)
1/2 gelas air
3~ 4 biji cili merah di kisar kasar
1  1/2 sudu makan kicap manis
1/2 sudu makan kulit oren yang di parut

Cara menyediakannya :

Mula-mula lumurkan ketam dengan sedikit garam dan kunyit. Kemudian goreng dalam minyak yg banyak selama lebih kurang 10 saat. Balik-balikkan  biar masak rata. Angkat dan ketepikan dulu.


1) Panaskan kuali dengan sedikit minyak dan tumiskan halia dan bwg putih yg ditumbuk tadi.


2) Bila dah agak kekuningan, masukkan cili yang dikisar pulak. Kacau rata.
3) Sekarang masukkan tauchu dan air, terus dimasukkan ketam sekali.
4) Balik-balikkan ketam didalam sos tauchu dan biarkan sehingga sos agak pekat.


5) Terakhir masukkan kicap manis dan kulit oren yang di parut tadi, kacau sebentar.
6) Bila sos dah betul-betul memekat, bolehlah diangkat dan dihidangkan.


Resipi ni sangat mudah terutama bagi ibu-ibu yang bekerja. 


Selamat berhari minggu dan selamat mencuba.

Rose
21st.Sept '14

No comments:

Post a Comment