Blogger templates

Saturday 5 September 2015

Pancake

Assalamualaikum dan Salam Sabtu,

Semenjak saya berhijrah ke Selangor sejak tahun lalu, dah makin kurang masa saya untuk meng-uploadkan resipi-resipi masakan yang selalu saya masak dirumah.

Bukannya tak nak, tapi masa saya banyak dihabiskan dijalanan. Sekejap hantar anak ni ketempat kerja, sekejap lagi pulak dah nak ambik anak yang lagi satu.
Kalau di Langkawi dulu, saya ada banyak masa terluang.

Apapun, hari ni saya letak satu lagi resipi kegemaran ramai pada masa kini. Kita buat pancake. Walaupun makanan ini adalah makanan orang barat tapi dah ramai masyarakat kita yang suka makan pancake ni.

Jadi jom tengok apa bahan yang diperlukan:

2 cawan tepung gandum
1 potong butter - di cairkan (anggaran 150gm)
1 biji telur
250 ml susu segar
sedikit garam
1 sudu teh gula
1 sudu teh soda bikabonat

Susu dimasukkan kedalam satu bekas bersama telur. Pukul sekejap dan ketepikan.

Tepung diayak bersama dengan soda b, kemudian masukkan gula dan garam.
 Masukkan kedalam mangkuk dan buat lubang ditengah.
Tuang susu/telur yang dipukul tadi dan kacau sehingga sebati.
Seterusnya masukkan pula mentega cair tadi dan pukul lagi sehingga tiada berbintil.
(kalau masih juga berbintil, masukkan saja kedalam blender dan blend sehingga halus.


Adunannya harus lah seperti adunan goreng pisang tetapi lebih kental sedikit.
(Sekiranya adunan agak likat, bolehlah ditambah air untuk membuatkan batter lebih cair.)

Panaskan kuali non-stick dan dengan menyapu sedikit minyak dipermukaan, tuangkan satu senduk adunan kedalam kuali tersebut.

Bila adunan sudah nampak sedikit bersarang (akan timbul lubang udara), terbalikkan kepermukaan yang disebelah lagi.

Biarkan dalam 10 saat. Kemudian dah boleh diangkat.


Hidangkan bersama dengan madu dan butter. Boleh juga dimakan bersama dengan kaya atau peanut butter atau apa saja yang kita suka.

Pancake ni macam roti canai juga, lebih sedap dimakan sewaktu panas-panas.

Salam dari saya,
Rose
5th.Sept '15

No comments:

Post a Comment