Blogger templates

Sunday 15 March 2015

Masalodey

Salam hari minggu,

Dah lama saya tak masak kat rumah, jadi maknanya dah lama jugak la saya tak update blog masakan saya.
Hari ni dah berseorangan dirumah, mood rajin pun tengah ada, apa lagi saya masak macam-macam dan prepare macam-macam supaya besok kalau nak masak, semua bahan dah siap dicuci dan di siang.
Tengah tengah cuci peti sejuk tadi, saya nampak kacang dhal ada sikit lagi terus teringat nak buat masalodey. Saya tak pernah buat ni kat rumah sebab saya sorang saja yang makan, yang lain sentuh pun tidak.
Tapi disebabkan muat naik entri terbaru, saya buat juga sikit. Tak susah nak buat kuih ni cuma lambat sikit nak tunggu kacang dhal tu empuk.

Bahan-bahan yang diperlukan :

100gm kacang dhal (direndam dulu lebih kurang 3 jam)
1 labu bawang besar dirincik kecil
4 cili kering yang disangai tanpa minyak
4 sudu makan tepung gandum
2 sudu teh jintan manis di tumbuk kasar
1 sudu makan garam masala
1 pelepah daun kari di carik kecil
1 sudu teh chili flakes
sedikit garam

Garam masala, cili kering dan jintan manis


1) Mula-mula rebus kacang dhal sehingga empuk


2) Kemudian toskan airnya dan biarkan sekejap. Bila air dah kering ambil separuh kacang dan blend kasar. Jangan halus, kalau halus sangat tak sedap.
Separuh lagi kacang dibiarkan tanpa diblend.

3) Sediakan bawang besar yang dah dirincik kecil, cili kering yang dipatah-patahkan dan jintan manis yang siap ditumbuk kasar.

4) Ambil separuh dari kacang dhal yang diblend tadi dan campur dengan tepung gandum.

5) Masukkan pula bahan-bahan No) 3.


6) Gaul rata. Sekarang bolehlah dimasukkan garam masala, chili flakes, daun kari dan juga garam.
    (Kalau tak nak masukkan chili flakes pun boleh. Ikut selera kita.)

7) Gaul lagi biar sekata. Ambil anggaran segenggam kecil kcg dhal yang tidak dikisar tadi dan campurkan dengan adunan ini.
Sekarang ambil sedikit adunan dan bulat serta leperkan diatas tapak tangan kita. Gentel semua sehingga habis adunan.


8) Panaskan kuali dan isikan minyak yang banyak. Buka api sederhana dan tunggu sehingga minyak panas.


9) Mula menggoreng dan alihkan supaya kedua-dua belah mendapat warna keperangan yang sempurna.

10) Siap untuk dimakan.


* Separuh orang tak pakai tepung langsung. Saya pakai sikit tepung gandum sebab bagi saya kalau tak ada tepung langsung rasa 'thick' sangat adunan masalode ini.

Anggaran Cost :
Kacang Dhal      : RM 1.00
Lain-lain Bahan : RM 1.00

Jumlah                 RM 2.00 (Boleh dapat 10 ketul)

Rose
15th.Mar '15

No comments:

Post a Comment