Blogger templates

Monday 3 December 2012

Udang Rimau Butter Bercili

Salam semua,

Nak masak apa pulak hari ni? Kadang2 mak cik Rose pun tak tau nak letak resipi apa kat dalam blog ni sebab banyak blog-blog yang hebat dalam hal masakan ni. Tapi bila fikirkan pulak, masakan yang mak cik Rose postkan ni, kita buat secara mudah, tak terlalu banyak rempah ratus dan macam-macam lagi. Jadi senang untuk anak-anak belajar masak the fun way.

Untuk resipi hari ni, mak cik Rose dapat dari sorang kawan Siam, Chailat nama dia. Terima kasih Chailat! Ikutkan banyak lagi bahan2 yang diperlukan tapi mak cik Rose ubah suai dan buat yang paling senang.

Nama resipi ni Udang Rimau Butter Bercili.

Kita perlukan, for sure Udang Rimau ( 6 ~ 7 ekor belah belakang dan buang uratnya)

i) Saute(goreng dengan minyak yang sikit) separuh masak seperti gambar diatas dengan menggunakan butter. Letakkan di tepi dulu.

ii) Dalam mangkuk kecil berasingan, ambik 3 sudu teh susu tepung, 1 sudu teh gula, sedikit chicken stock, air dan sikit garam. (jgn banyak garam sbb stok ayam dan butter dah agak masin) Gaulkan dan biarkan sebelah.

iii) Untuk tumis, ambil 2 atau 3 biji cili merah ( ditumbuk tak terlalu halus) dan 2 ulas bwg putih dan sikit butter.
     1 biji telur ( ambil putihnya saja dan dipukul sikit)

Sekarang kita masak,
Panaskan butter sekejap, masukkan bwg putih yg dah di rincik halus, kemudian terus masukkan cili merah

Bila dah naik bau, masukkan sikit air (anggaran suku cawan) dan tuang perlahan-lahan telur yg di pukul tadi. Sambil tuang sambil kacau utk memecahkan telur tadi.
Bila dah pecah elok, masukkan campuran dari bahan (ii) tadi dan gaul rata. Sekarang masukkan udang separuh masak kita tadi.

Biarkan gravy dia agak pekat sikit dan dah boleh di angkat. (Jangan biarkan udang masak terlalu lama, isinya akan jadi sedikit keras dan hilang rasa manis nya)


Ini dia, Udang Rimau Butter Bercili.

Nota: Kalau nak lebih pedas, tambahkan lebih cili.
         Masakan ni boleh di ubah suai atau di olah semula ikut selera masing-masing.

Rose
4th.December '12

No comments:

Post a Comment